tirsdag den 29. september 2015

Demokratisering af uddannelser


Demokrati og uddannelse

Bare en støtanke……. 

Det er meget spænende at læse bogen Demokrati og Uddannelse af John Dewey (krim 2005) selvom bogen er skrevet for 100 år siden er den super aktuel –  men måske nok i en anden kontekst når vi ser på den vestlige verden.  Bogen handler meget hvordan uddannelse er med til at skabe et demokrati, hvor jeg måske ser det handle mere om Demokratisering af uddannelse

Vi har siden bogen blev udgivet brug uddannelse til at demokratisere samfundet og oplyse ”masserne” og uddannelses institutionerne har fået mere og mere magt –  som jeg ser det måske også for meget, nu skal man jo næsten have en Master grad for at blive service medarbejder.  

Er næste skridt ikke at uddannelserne bliver demokratiseret – den bevægelse jeg ser er at uddannelsesdiplomet bliver skiftet ud med Skills -  kompetencer i stedet for ”paper knowled” f.eks. ser man i IT branchen i USA at det ikke er dit uddannelsespapir der giver dig adgang til det gode job men derimod din Githup score   (https://en.wikipedia.org/wiki/GitHub)

Et andet god eksempel er MOOCs  gratis adgang til uddannelse, når og hvor du har brug for det  - altså ikke den formelle uddannelse  - jeg hørte for et par år siden på en EDEN konference en ung fyr fra USA som havde taget hele sin uddannelser fra High school til Master gennem helt gratis kurser på forskellige skoler og igennem arbejde i virksomheder.

Jeg tror det bare er et spørgsmål om tid før vi finder andre Githups indenfor f.eks. Finans, Marketing osv. også i Danmark.

Så hvad er den traditionelle skoles rolle om bare 10 år ?

4 kommentarer:

  1. Hej Claus,
    Interessant spørgsmål . Det fik mig til at tænke lidt og stille nogle flere spørgsmål:
    Når man deltager meget i fx forummet Stack Overflow eller offentlige kodedelings- og kollaborationssteder som Github. Har man så reelt nogen kompetencer? Er der kvalitet i det man deltager med? Eller er man bare meget produktiv?
    MOOC’s har ofte en meget lille gennemførselsprocent. Det førte til Flipped Classroom, som vel må anses som en sammensmeltning af MOOC’s og den traditionelle skole. Har den traditionelle skole ikke kvaliteter og konstruktioner, som ikke kan undværes, når man vil lærer noget?

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er meget tydeligt, at der er utroligt meget fokus på kompetencer. Det er vel også tildels derfor refleksion og PBL mv. er populært pt? I et accellerende samfund gælder det om at kunne handle....
    Jeg er helt overbevist om, at den traditionelle skole har nogle kvaliteter som vi ved nærmere eftertanke hverken kan eller vil undvære! Jeg arbejder på, at bliver i stand til at sætte ord på, hvad jeg tænker om det....

    SvarSlet
    Svar
    1. ....at man skriver kompetence-cv peger vel også lidt i den retning du beskriver, Claus?

      Slet
  3. jeg synes da bestemt skolen har en rolle - men jeg synes også mange uddannelser mener at "Paper knowledge" er det vigtigste frem for aktuelle skills. Githup bygger jo netop på at kunne vise at man har skills og ikke kun viden, men strå tanke gik mest af alt på at jeg synes at der fokuseres rigtig meget på "tom" viden uden praksis.

    SvarSlet