onsdag den 14. oktober 2015

De mange OER og den manglende brug

I bogen E-læring pÃ¥ WEB 2.0 (Dohn og Johnsen, 2009) er der afsnit om OER (Ã…bne læringsressourcer -  Open educational resources)  altsÃ¥ ressourcer man kan bruge frit i sin undervisning  - en smuk tanke at vi i fællesskab udvikling materialer som alle kan bruge enten direkte eller i en modificeret udgave.

I mit arbejde på en erhvervsskole med EUD findes der mange af den slags - EUD TUBE, EMU osv men jeg oplever at det overhovedet ikke bliver brugt - hvorfor ?

Det skal mÃ¥ske lige fortælles at jeg ikke underviser men er chef for EUD Online omrÃ¥det pÃ¥ mit arbejde, da det mÃ¥ske en betydning for hvilken position jeg ser tingene.   Indlægget jeg skriver her berører mange punkter indenfor planlægning og eval
uering af undervisningen og indlægget er på ingen måde fyldestgørende for nogle af emnerne

Hvad skal der til for at det bliver brugt?

  1. En helt afgørende faktor for brugen er tilgængelighed
  2. er det let at finde hvad man skal bruge
  3. let at implementer 
Jeg tror jeg vil starte et andet sted end at svare på mine egne spørgsmål - der er flere ting i den danske tradition som jeg tror spiller ind

  • Undervisere tænker i hele forløb og ikke læringsmoduler 
  • Undervisere genbruger ikke andres materiale
  • Der stilles ikke krav om genbrug fra ledelsens side

Helhed med elementer eller elementer som bliver helhed


Når jeg ser på hvordan mine traditionelle undervisere planlægger undervisning sker det ud fra et helheds perspektiv og undervisningen planlægges i hele forløb hvor helheden splittes ud i mindre dele men som en integreret del i det samlet forløb

   
Figur 1: Undervisning hvor små elementer er en integreret del af det samlede forløb

Når undervisningen er planlagt sådan er det svært at finde OER'er som passer ind i forløbet, da de jo er tiltænkt en andens logi og forløb. Hvis man nu forstiller sig at undervisningen blev planlagt i små bidder som så samles til en helhed ville det måske være noget lettere


Figur 1: Undervisning hvor små elementer bliver til det samlede forløb

Problemet tror jeg er måden hvorpå undervisningen planlægges hvor de kompetencer eleverne skal opnår ikke er splittet op i elementerne men på den samlede undervisning - I det amerikanske system (som jeg også arbejder i) er begrebet Learning Outcome et centralt begreb, der er specifikke mål for hvad eleverne skal kunne inden for alle de små elementer og dermed bliver det noget lettere at arbejde med at dele ressourcer, da hver element udgør en OER

Vi genbruger ikke

Der ikke en tradition for at genbrug andres materiale og det hænger i meget høj grad sammen med næste punkt at ledelsen ikke stiller krav. NÃ¥r jeg tager min ledelses hat pÃ¥ er det blevet mere og mere klart for mig at jeg i bund og grund ikke aner hvad der foregÃ¥r i klasserummet og hvad mine undervisere bruger deres forberedelse pÃ¥ - jeg tvivler ikke pÃ¥ at mine undervisere ikke levere et fremragende arbejde, men kunne arbejdstiden bruges mere fornuftig ? 

Vi er netop startet en ny uddannelse op pÃ¥ Niels Brock og i den forbindelse har vi faktisk grebet hele planlægningen af undervisningen an pÃ¥ en helt ny mÃ¥de - vi har haft nogle udviklere (erfarne undervisere) til at udarbejde en skabelon for alle fag som indeholder en masse OER'er som f.eks. 

  • Test
  • Quiz
  • Opgaver
  • Video film 
Disse OER'er danner baggrund for det Online klasseværelse alle undervisere i et given fag skal bruge, det vil sige skal man undervise i faget World Economy History fÃ¥r man et Moodle rum som har et helt forløb med alt hvad der skal bruges som minimum. Det giver underviseren et solid base at planlægge sit forløb pÃ¥ og i stedet for at skulle udarbejde alt selv, kan underviseren koncentrere sig om at tilpasse sin undervisning til netop den klasse han/hun stÃ¥r overfor.  

For mig som leder giver det mig et ro, da jeg ved hvad minimums kvaliteten er og jeg har et sammenlignings grundlag for alle klasser i det givne fag (det skal mÃ¥ske lige i denne forbindelse nævnes at vi kører dette fag i 4 forskellige lande og alle steder bruges det samme materiale) 

Svar på mine oprindelige spørgsmål

  1. Der er masser af materiale og det er tilgængeligt masser af steder
  2.  Nej det er ikke let at finde det man skal bruge, da undervisere ikke tænker i elemeneter
  3. Det er ikke let at implementere af to årsager. Hvis det ikke er elementer man som underviser umiddelbart kan bruge er det ikke let og den anden helt store forhindring er teknik - hvis der er udarbejdet et element skal det kunne integreres i f.eks. skolen LMS og selvom vi taler om at rigtig meget at SCORM så har næsten alle LMS'er nogle særlige standarder som ikke altid passer sammen (dette er et helt andet blog inlæg man kunne skrive om det)

Refleksion over dette indlæg 

Dette indlæg blev lidt mere rodet end tiltænkt,  men det har fÃ¥et mig til at tænke meget over hvordan vi arbejder med undervisningsplanlægning og det kunne faktisk være sjovt at dykke mere ned i emnet og lave undersøgelser om hvordan og hvorfor det bliver eller ikke bliver brugt mere, da jeg ser store muligheder for at øge kvaliteten af undervisningen.

1 kommentar:

  1. Hej Claus
    Det er meget interessant område mht. genbrug af online-materialer. Der er på min institution fokus på det og det er ikke ubetinget let uanset om det er OER, OpenCourseWare OCW eller MasiveOnlineOpenCourses MOOC.
    Der er dels de forhold, som du remser om fx tilgængelighed. Men jeg tror, at den helt store hurdle er, at det ikke ligger i den danske undervisnings dna at genbruge andres materialer, som du også peger på. Grunden til det er for mig at se bl.a., at undervisere har ophavsretten til deres undervisningsmaterialer selvom det er betalt af uddannelsesinstitutionen. Det er man nødt til at finde en løsning på før vi kommer videre. Jeg har oplevet flere gange, at gode ideer og initiativer stopper eller bliver meget begrænsede i omfang, fordi der er en usikkerhed omkring rettigheder.
    Og dertil kommer sÃ¥ ledelsesopgaven med at fÃ¥ det systematiseret og organiseret. Her tror jeg, at du har fat en god pointe med at organisere den nye uddannelse med OER’er. Det mÃ¥ gøre det lettere. Men jeg tænker ogsÃ¥, at der kan være en risiko for, at man med OER’erne kan lave deltests, hvilket kan være fristende for ledelsen, men ikke berigende for læringen. Er det et spørgsmÃ¥l, som I har drøftet ?
    vh Peter

    SvarSlet